luni, 5 august 2013

"Marțișoare"-o carte care te face să privești frumusețea vieții

      Am descoperit un poet cu suflet gingaș de copil, un poet matur, dar totodată atât de jucăuș în trăirile transmise.
     .Dan Vană o personalitate a lumii culturale române, un cantautor, un artist, un poet, un organizator de excepție a celei mai mari tabere de muzică folk din țară-Tabara de Folk Calafat.
      Volumul de poezie "Mărțișoare" - împletește măiestria condeiului artistului în culorile purității și ale sacrificiului: alb-rosu.
       Poetul vine în mijlocul copiilor atât de gingaș, de plăpând, îngenunchiază parcă la nivelul lor și ...dăruiește...dăruiește bucuria culorilor, bucuria renașterii la viață a naturii, bucuria de a creea...


       Remarcabil este faptul că poetul păstrează pe tot parcursul cărții ca un lait-motiv un element cheie-Tabloul.
           "Cu pensula și toate culorile            
            Am desenat grădina și florile.
            Deasupra am pus albastrul cerul
            Și soarele cald, s-alunge gerul.

            Acum urmează partea cea mai grea,
            Să-mprăștii printre flori dragostea mea,
            Ca mama să simtă de departe mirosul lor,
            Doar tablou-i pentru ea. De mărțișor."
            .............................................................
            "Ieri împreună cu tatăl meu,
              Am fost în vizită la muzeu
             Erau atât de multe tablouri pe pereți,
             Trebuie să mergeți și voi să vedeți.
             Mie mi-a plăcut un tablou mare-mare
             Dar un domn a spus că nu e de vânzare.
             Păcat. Eu însă știți cu toții, memorez ușor.
             L-am repictat acasă pentru mamica mea - de mărțișor".
            .................................................................................
            " Stau și mă întreb uneori
             Ce ne-am face fără culori!
             Cred că am fi mai triști cu toții
             Părinții, bunicii, nepoții.

             Nu am vedea ce verde e câmpia
             Și nici cât de colorată este ia.
             Am fi într-o lume alb-negru ca eschimoșii.
             Și nu ne-am dărui mărțișoare alb-roșii"

      Tabloul-ca lait- motiv se regăsește și în cântecele sale:

             "Dacă ați băga de seamă
              La tablou și nu la ramă
              Și lumea ar fi
              Poate cum ar trebui"

      Tabloul...-o imagine reală în care poți să dăruiești orice: soarele, stelele, inima, marea sau poți să intri în contact vizual cu ființe dragi prezente sau dispărute, o iluzie,o visare,o răscolire interioară...
             Atât de simplu și totuși atât de profund...ca însuși firul de mărțișor... o puritate în simțuri și un zbucium lăuntric în suflet...
             "Când dormeam visam că zbor
              Să-i dau mamei mărțișor..."

Niciun comentariu: